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Meloncello Arch

The arch, almost a theatrical backdrop connecting the two stretches of the portico - that of the plain and that of the hill - is truly the result of Bologna’s culture steeped in theatrics and dominated by the Bibiena family, to whom perhaps the design of the elevations draws inspiration. Indeed, the Bibiena family seems to have orchestrated the decorative elements, while the sinuous and curved linear design is ascribable to Carlo Francesco Dotti (1718), creator also of the Sanctuary of the Blessed Virgin at the end of the uphill section.
scorcio de meloncello da sotto insù

Sources

A.M. Matteucci, Carlo Francesco Dotti e l’architettura bolognese del Settecento, Bologna, Alfa, 1968, passim
F. Ceccarelli, D. Pascale Guidotti Magnani, Il portico bolognese. Storia, architettura, città, Bologna, Bononia University Press, 2021, p. 129
Carlo De Angelis, I portici di San Luca e della Certosa e porta Saragozza: un sistema costruito per la città e il territorio, in La Madonna di San Luca in Bologna. Otto secoli di storia, di arte e di fede, a cura di Mario Fanti e Giancarlo Roversi, Bologna, Cassa di Risparmio in Bologna, 1993, pp. 175-184
Guida al Portico di San Luca. Dal Meloncello al Santuario, a cura di Alessandra Cleri, Bologna, Editrice compositori, 2008 

 

Photo: Maria Beatrice Bettazzi